Een boek verkoopt zich niet vanzelf; het moet onder de aandacht gebracht worden. Hoe zorg je hiervoor wanneer je jouw boek in eigen beheer uitgeeft? In deze blog behandelen we een aantal media die jij kunt gebruiken voor jouw boekmarketing.
Media om je boek te promoten
Er zijn diverse media die jij kan inzetten voor jouw boekmarketing. Welke media je inzet, is mede afhankelijk van het budget dat jij beschikbaar stelt voor de promotie. Je kunt natuurlijk uitpakken met een mooie radio- of televisiecommercial, maar met een minimaal budget kan jij jouw boek ook prima onder de aandacht brengen.
Gebruik de pers
Een voor de hand liggend medium is de pers. Licht de regionale krant, televisie- en radiozender in bij het publiceren van je boek. Je kan het zelfs groter aanpakken en de landelijke pers op de hoogte brengen. Of je kiest voor de landelijke pers of de regionale pers is uiteraard mede afhankelijk van het onderwerp van je boek. Op de volgende manieren kan jij gebruikmaken van de pers:
- Schrijf een persbericht
- Laat een recensie schrijven door de krant
- Laat je interviewen
- Plaats een advertentie in de krant
- Maak een radio- of televisiecommercial
Zoals je ziet hangen de opties mede af van het budget dat jij beschikbaar stelt voor je boekpromotie. Vraag ook in je kennissenkring of mensen wellicht bruikbare connecties hebben.
Online boekmarketing
Het internet is een medium dat iedereen tegenwoordig gebruikt. Zorg er dus voor dat jij met je boek online aanwezig en vindbaar bent. Dit kan je doen op de volgende manieren:
Maak een website voor je boek en zorg dat deze vindbaar is in zoekmachines
Wanneer je een website voor je boek hebt, heb je een platform om naar te verwijzen. Hier kan je alles over je boek laten zien; Waar is het boek te verkrijgen? Wat zeggen anderen over het boek? Je kan zelfs een hoofdstuk publiceren om mensen nieuwsgierig te maken naar jouw verhaal. Wanneer je een goede website hebt, is deze ook terug te vinden in zoekmachines, zoals Google. Dit is erg belangrijk omdat je op die manier vindbaar bent voor mensen die naar jou of jouw boek zoeken op het internet.
Maak social media kanalen aan voor jou als schrijver of voor je boek
Zorg ervoor dat je aanwezig bent op social media. Maak bijvoorbeeld een Facebookpagina aan en bouw een fangroep op. Social media wordt gebruikt om de interactie aan te gaan met fans en met hen een band op te bouwen. Maak jouw volgers daarom nieuwsgierig door te vertellen over het boek, door hen vragen te stellen, door recensies van bijvoorbeeld de krant te plaatsen en door reacties van enthousiaste lezers te delen. Een kanaal als LinkedIn is eveneens goed te gebruiken. Kijk binnen je netwerk of er connecties zijn die van betekenis kunnen zijn. Dit kan uiteraard al in het beginstadium. Je hoeft hier echt niet mee te wachten totdat je boek gedrukt is.
Zet online advertenties in zoals Google Adwords of Facebook
Adverteren op internet is goedkoper dan een radiocommercial of advertentie in de krant. Je bepaalt zelf hoeveel budget je hieraan spendeert. De kosten per klik naar je website zijn op Facebook bijvoorbeeld soms nog lager dan een euro.
Bedenk een ludieke actie
Een ludieke actie vergt wat creativiteit maar kan zeer effectief zijn. Met een ludieke actie zorg je ervoor dat mensen nieuwsgierig worden naar je boek en het boek herinneren. Laat bijvoorbeeld een scène uit je boek naspelen door acteurs op het marktplein tijdens een evenement.
Verspreid flyers
Een eenvoudige manier om je boek te promoten is het verspreiden van flyers. Maak zelf een flyer of laat er één maken door een ontwerper. Zorg ervoor dat de essentiële informatie hierop te vinden is, zoals de titel en de schrijver van het boek en natuurlijk waar het boek over gaat. Andere belangrijke informatie om te vermelden zijn de website en de verkooppunten van het boek. Verspreid de flyer in je omgeving en op relevante plekken.
Gebruik je netwerk
Gebruik je netwerk om je boek te promoten. Vraag bekenden of zij personen in hun netwerk hebben die bijvoorbeeld bij de pers werken of bij een ander relevant bedrijf waar jij je boek kan promoten. Vertel in jouw netwerk over je boek en enthousiasmeer hen. Niks werkt beter dan positieve mond-tot-mond reclame.
Zet influencers in
Influencers zijn invloedrijke personen met een grote en trouwe fangroep. Een voorbeeld hiervan is Inge Leest. Zij leest boeken en vertelt in haar blog wat ze ervan vindt. De lezer zal eerder iets aannemen van een ‘onafhankelijk’ persoon dan van een bedrijf. Daardoor heeft de inzet van een influencer vaak een positief effect. Benader influencers die bij jouw boek passen. Vraag hen om het boek te lezen, te beoordelen en die beoordeling te publiceren.
Organiseer een boekpresentatie
Er is niemand die beter over het boek kan vertellen dan jijzelf. Organiseer daarom een boeklezing in bijvoorbeeld een bibliotheek, op een beurs of een andere locatie. Lees daar een stuk voor uit je boek, vertel hoe het boek tot stand is gekomen en zorg ervoor dat het boek ter plekke te koop is.
Advies over boekmarketing
Vraag jij je af welke media geschikt zijn voor jouw boekpromotie en hoe aan boekmarketing te doen? Kom eens langs bij Ipskamp Printing. In een vrijblijvend gesprek helpen wij je graag op weg bij het bepalen van de media die bij jouw boekpromotie passen.