Een boek promoten via Facebook is een fantastische manier om dichtbij je doelgroep te komen. Bijna iedereen in Nederland heeft tegenwoordig een Facebookprofiel, dus ook jouw doelgroep. Het platform heeft twee kanten; het posten van berichten op je tijdlijn én het adverteren. Beide kanten kun je gebruiken om je boek te promoten. In deze blog lees je alles over Facebook gebruiken om boek te promoten.
Je boek promoten op je tijdlijn
Met een Facebookpagina heb je de mogelijkheid dichtbij jouw lezer te komen. Daarom is het altijd aan te raden een profiel aan te maken op het platform, mits je dat nog niet gedaan hebt. Hieronder geven we een aantal tips hoe je jouw boek kan promoten met behulp van de tijdlijn van Facebook.
1. Facebookpagina maken voor jou of je boek
Wanneer je begint met een Facebookpagina, moet je van te voren eerst bedenken hoe jij jezelf en je boek wil presenteren. Wil je als schrijver praten over jouw boek? Of wil je dat het boek voor zichzelf spreekt? Bepaal dus of je een Facebookpagina aanmaakt voor jou als schrijver of voor je boek.
2. Pas profiel- en/of omslagfoto aan
Je profielfoto wordt getoond bij alles wat je doet op Facebook. Het is dus een perfecte plek om jouw boek te promoten. Maak bijvoorbeeld een speciaal logo of gebruik een foto waar je poseert met het boek. Naast de profielfoto is de omslagfoto een echte eyecatcher. Wanneer mensen op jouw Facebookpagina komen, is de omslagfoto het eerste wat ze zien. Benut deze daarom ook om jouw boek te promoten.
3. Vul de infosectie in
De infosectie op jouw Facebookpagina is bedoeld voor alle belangrijke informatie over jou en/of je boek. Maak hier dus vooral gebruik van. Hier heb je de ruimte om te vertellen waar je boek over gaat, wat voor genre het is, voor welke doelgroep het geschikt is en waar het boek te verkrijgen is.
4. Plaats berichten over jouw boek op je tijdlijn
Je boek promoten via Facebook is 1, zorg er daarnaast voor dat je regelmatig berichten plaatst op je tijdlijn. Neem je fans mee in het verhaal en geef exclusieve content weg, zoals het eerste hoofdstuk uit je boek of een kijkje achter de schermen bij een boekpresentatie. Belangrijk is om interactie uit te lokken bij je fans. Op die manier zorg je voor een groot bereik van je bericht. Stel dus regelmatig vragen aan je fans.
Je boek promoten met Facebook advertenties
Naast dat je jouw Facebookpagina gebruikt voor het promoten van je boek, kan je ook Facebook advertenties inzetten. Dit kan op twee manieren: een bericht op je tijdlijn ‘boosten’ of een uitbreide advertentie opzetten.
5. Een tijdlijnbericht boosten
Wanneer jij een bericht op je tijdlijn hebt geplaatst, kan je deze een ‘boost’ geven. Dit betekent dat je het bereik van het bericht tijdelijk vergroot tegen betaling. Dit doe je op de volgende manier:
1. Plaats een bericht op je tijdlijn
2. Druk op de blauwe knop ‘bericht promoten’ onder het bericht
3. Bepaal de knop, de doelgroep, de looptijd en het budget
4. Druk op promoten
Wanneer je bijvoorbeeld een bericht hebt geschreven over een goede recensie die je hebt gekregen op je boek, dan is dat een geschikt bericht om te ‘boosten’.
6. Een uitgebreide advertentie maken
Naast het ‘boosten’ van een tijdlijnbericht, bestaat er ook de mogelijkheid om een uitgebreide advertentie te maken. Dit vergt wel enige inspanning en kennis, maar is de moeite zeker waard. Je doet dit op de volgende manier:
1. Klik rechts bovenin in de blauwe balk, naast je profielfoto, op het pijltje naar beneden
2. Druk op ‘Advertenties maken’
3. Kies een doelstelling. Een veelvoorkomende doelstelling is ‘Verkeer’. Hiermee leid je mensen naar je website
4. Bepaal het budget, de looptijd en de doelgroep. Hier is de doelgroep veel uitgebreider te bepalen dan wanneer je een bericht boost
5. Geef je advertentie vorm door middel van een afbeelding, tekst en een button
Laat je advertentie lopen en bekijk tussentijds of naderhand hoeveel bereik en klikken de advertentie heeft behaald naar jouw website. Dit kan je zien wanneer je op het pijltje naar beneden drukt, net als stap één in het bovengenoemde stappenplan. Daarna kies je niet voor ‘Advertentie maken’ maar voor ‘Advertenties beheren’.
Andere online middelen om je boek te promoten
Naast Facebook zijn er natuurlijk meer online middelen die je kan gebruiken om je boek te promoten. Denk bijvoorbeeld aan een website, vindbaar zijn in de Google zoekmachine of Google advertenties. Lees in onze blog ‘Online je boek promoten’ alles over deze online opties.