Je bent klaar met het schrijven van je eigen boek. Het is ontworpen en gedrukt, maar wat is nou eigenlijk een reële verkoopprijs voor jouw meesterwerk? Een te hoge verkoopprijs kan leiden tot minder verkoop, terwijl een te lage prijs kan leiden tot weinig winst en misschien zelfs verlies. In deze blog vertellen we je waar je rekening mee moet houden bij het bepalen van de prijs van jouw boek.
1. De voorbereidingskosten
In het ontwerpen van een boek gaat veel tijd zitten. Het is een behoorlijke klus om uiteindelijk tot een boekwerk te komen waar je volledig achter staat. Zorg er daarom voor dat je vastlegt hoeveel tijd het heeft gekost om tot de essentie van het boek te komen. Beschouw dit als arbeidsloon.
2. De ontwerpkosten
Wanneer de inhoud van het boek gereed is, moet het digitaal ontworpen worden. Hiervoor gebruik je programma’s zoals Microsoft Word, Adobe Indesign of Pages van Apple. Deze programma’s kosten (vaak) geld, wat doorberekend kan worden in de verkoopprijs van je boek. Daarnaast vergt het tijd om tot een professioneel digitaal boekwerk te komen. Dit kan je namelijk beschouwen als arbeidsloon.
3. Printkosten
Zodra het boek digitaal gereed is, kan het gedrukt worden. Ook deze kosten kunnen worden verwerkt in de verkoopprijs van je boek. De printkosten hangen o.a. af van de oplage, de uitvoering, het papiersoort, de bindwijze en het formaat van jouw boek.
4. Verkoopkosten
Om de verkoop te stimuleren, kan je er voor kiezen om je boek aan te bieden bij diverse boekhandelaren en online shops. Voor deze distributiekanalen wordt een marge vastgesteld. Dit betekent dat van elk verkocht boek een vooraf vastgesteld bedrag wordt afgedragen aan het verkoopkanaal. In consignatie noemen we dat. Het komt er dus eigenlijk op neer dat de boekhandel jou pas hoeft te betalen zodra ze een exemplaar van je boek verkopen. Dit is voor de boekhandel interessant omdat ze weinig tot geen financiële risico’s lopen.
5. BTW
Net zoals bij elk ander product dat verkocht wordt, zal er voor jouw boek BTW afgedragen moeten worden aan de staat. Dit bedrag moet worden doorberekend in jouw uiteindelijke verkoopprijs. Overigens worden de meeste boeken belast met 9% BTW.
6. Jouw marge
Deze ‘kosten’ zijn misschien wel het belangrijkst; jouw eigen marge. Dit is het bedrag wat jij zelf overhoudt aan het verkopen van jouw boek.
7. Wet op de vaste boekenprijs
Wanneer je de verkoopprijs van je boek hebt vastgesteld, kan je deze niet zomaar wijzigen. Papieren boeken zijn namelijk gebonden aan de ‘Wet op de vaste boekenprijs’. Dit betekent dat jouw boek bij elk verkoopkanaal dezelfde prijs moet hebben en je niet zomaar de prijs van je boek kan aanpassen.
Kom gerust eens langs bij Ipskamp Printing
Ben je klaar om je eigen boek uit te geven, maar heb je advies nodig bij bijvoorbeeld het bepalen van de verkoopprijs van je boek? Neem dan contact op met Ipskamp Printing. Wij gaan graag met je om tafel om de belangrijkste aspecten van het drukken en uitgeven van je eigen boek te bespreken. Zo ben je op alles voorbereid en weet je wat je kan verwachten bij het uitgeven van je eigen boek.