Iedereen maakt tegenwoordig gebruik van het internet. Mensen gebruiken het om zichzelf te vermaken, inspiratie op te doen of om informatie te vinden. Het internet is dus een ideaal medium om jouw boek te promoten. In deze blog vertellen we je welke media je kan inzetten om jouw boek onder de aandacht te brengen. Ten slotte is online je boek promoten belangrijk.
Een website maken voor jouw boek
Het is belangrijk om aanwezig te zijn op het internet middels een website voor jouw boek. Dit is hét platform waar je mensen naar toe kan verwijzen en in kan zetten als één van jouw promotiemiddelen. Op deze website is alle informatie over het boek te vinden. Hier vertel je niet alleen waar je boek over gaat en wie het geschreven heeft, maar ook waar het te verkrijgen is, hoe het boek tot stand is gekomen en wat anderen over jouw boek zeggen.
Social media gebruiken om je boek te promoten
Social media is een geschikt medium om jouw boek te promoten. Iedereen heeft tegenwoordig namelijk wel één of meerdere social media profielen. Je kunt deze platformen op twee manieren gebruiken: een eigen kanaal onderhouden en/of het plaatsen van advertenties.
Een social media kanaal bijhouden
Social media is een perfecte mogelijkheid om jouw doelgroep kennis te laten maken met jouw boek, hen fan te laten worden en deze relatie te onderhouden. Welke kanalen je gaat inzetten, ligt aan de doelgroep van jouw boek. Is jouw boek gericht aan volwassenen? Dan is Facebook een geschikt platform. Wil je juist een jongere doelgroep aanspreken? Gebruik dan Instagram, YouTube en/of Snapchat.
Een aantal voorbeelden om jouw boek te promoten via jouw social media kanalen zijn:
- Plaats elke week een exclusieve passage of uitspraak uit jouw boek
- Maak een video waarin het verhaal wordt verteld
- Publiceer positieve recensies van bekende mensen en enthousiaste lezers
- Houd jouw volgers op de hoogte van boekpresentaties en andere promoties
- Onderhoud het contact tussen jou en jouw volgers door vragen te stellen en vragen te beantwoorden
Social media advertenties inzetten
Een andere manier om social media te gebruiken om jouw boek te promoten, zijn advertenties op social media. Het voordeel hiervan is dat het voor iedereen toegankelijk is en eenvoudig is in gebruik. Eén van de bekendste en meest uitgebreide advertentieplatformen is Facebook. Hier kun je, aan de hand van profielkenmerken, iedereen met een Facebookprofiel bereiken.
Een aantal voorbeelden van Facebookadvertenties zijn:
- Een advertentie met als doel het verhogen van het aantal likes van jouw Facebookpagina
- Een advertentie waar je mensen naar jouw website verwijst
- Een advertentie die lijkt op een normaal Facebookbericht waarin je bijvoorbeeld het verhaal van jouw boek vertelt
- Een advertentie om een evenement te promoten, zoals de lancering van je boek
Via het Facebook advertentieplatform heb je ook de mogelijkheid om een advertentie te laten zien op Instagram. Daarnaast heeft Twitter ook een eigen advertentieplatform dat voor iedereen toegankelijk is en vrij eenvoudig is in gebruik.
Google gebruiken om je boek te promoten
De zoekmachine Google is een geschikt medium om jouw boek te promoten. Niet alleen gebruiken de meeste Nederlanders deze zoekmachine om informatie te vinden, maar ook verzorgt Google de meeste advertenties die mensen tegenkomen tijdens het surfen op het internet.
Vindbaar zijn in de zoekresultaten van Google
Om vindbaar te zijn in de zoekresultaten van Google is het belangrijk om een website te hebben voor jouw boek. Wanneer mensen op zoek gaan naar jou als auteur of naar jouw boek, zal de website verschijnen in de zoekresultaten. Ook als je jouw boek aanbiedt bij diverse online boekenwinkels, zoals bol.com, zal het boek vindbaar zijn in Google.
Google advertenties inzetten
Om jouw boek te promoten kan je op twee manieren adverteren op Google: een betaalde advertentie, zodat je bovenaan de zoekresultaten komt te staan en de zogenaamde display advertentie.
Een betaald zoekresultaat
Deze advertentie komt bovenaan te staan wanneer mensen zoeken op bepaalde woorden. Deze woorden kan je zelf kiezen en moeten relevant zijn voor jouw boek, bijvoorbeeld ‘kookboek’ of ‘roman’. In de advertentie wordt alle belangrijke informatie benoemd, zoals de auteur, de titel van het boek en de website.
De geel gemarkeerde zoekresultaten zijn advertenties. Wanneer je zoekt op ‘kookboek’, verschijnen dus eerst vier betaalde zoekresultaten en daarna de reguliere resultaten.
Een display advertentie
In tegenstelling tot het betaalde zoekresultaat, bestaat een display advertentie uit een afbeelding. In deze afbeelding wordt ook de belangrijkste informatie benoemd. Deze advertentie vind je terug op diverse websites. Je ziet ze vaak aan de zijkant, onderkant of bovenkant van je scherm. Je kan zelf kiezen op wat voor soort websites jouw advertenties getoond worden.
De bovenstaande afbeelding is een screenshot van de nieuwswebsite NU.nl. Bovenaan de website verschijnt een advertentie. In dit geval die van Eneco. Wanneer mensen op deze advertentie klikken, worden zij naar de website verwezen.
Een nadeel van het gebruik van Google om jouw boek te promoten, is dat het kennis vergt. Wanneer je dit medium wilt inzetten ter promotie van jouw boek, is het aan te raden om iemand in de arm te nemen die er verstand van heeft.
Vragen over het online promoten van jouw boek?
Ben je benieuwd wat het internet nog meer kan doen voor de promotie van jouw boek of heb je vragen over het drukken van een boek? Neem dan gerust contact met ons op. In een vrijblijvend gesprek kunnen wij jou hierover adviseren.