Hoe bepaal je het promotiebudget van je boek?

14 december 2016

Theoretisch gezien bestaat er een samenhang tussen de omzet van je boek en het promotiebudget. Hoe meer budget je uitgeeft aan de promotie van je boek, des te meer omzet er behaald zal worden. Hoeveel dit precies zal zijn, blijft gissen. Echter is het promotiebudget van je boek belangrijk. Maar hoe bepaal je nou het budget dat jij uit moet geven ter promotie van je boek? In deze blog leren we je vijf manieren om tot een promotiebudget te komen.

promotiebudget van je boek

Vijf methoden om het promotiebudget van je boek te bepalen

Het promotiebudget van je boek kan je bepalen op vijf manieren. Je kan zoveel uitgeven als nodig is, een percentage van de verwachte omzet gebruiken, kijken naar de concurrentie, uitgaan van de kosten van de gewenste middelen of meer  budget gaan inzetten om het moment dat de omzet tegenvalt. Hieronder worden de methoden uitgelegd.

Een percentage van de verwachte omzet gebruiken ter promotie van je boek

Wanneer je vaker een boek hebt uitgegeven, kan je een verwachte omzet bepalen. Een deel daarvan kan je inzetten ter promotie van je boek. Wanneer dit het eerste boek is dat je uitgeeft, is het aan te raden om één van de onderstaande methodes te kiezen om het promotiebudget van je boek te bepalen.

Zoveel als mogelijk uitgeven aan promotie

De hoogte van het promotiebudget hangt bij deze methode niet af van de verwachte omzet, maar van wat jij zelf te besteden hebt.

Het promotiebudget bepalen door te kijken naar de concurrentie

Vooral wanneer je voor het eerst een boek uitgeeft, ben je snel geneigd te kijken naar de concurrentie. Wanneer een bekende uitgever 10% van de omzet spendeert aan de promotie van zijn boek, kan dat een richtlijn zijn. Pas hier wel mee op, want niet altijd is de manier van de concurrentie de juiste manier om het promotiebudget van je boek bepalen. Tevens kan de concurrent werken met afwijkende budgetten.

De kosten van de gewenste middelen optellen

Deze methode om het promotiebudget voor je boek te bepalen wordt het vaakst gebruikt. Bij deze methode ga je kijken hoeveel het kost om de kanalen in te zetten die jij wenst. Je wilt bijvoorbeeld (online) advertenties, een radiocommercial inzetten en eventueel nog flyers verspreiden. Op basis van de kosten bepaal je welke middelen je inzet. Alle kosten tezamen vormen het promotiebudget van je boek. Ben je benieuwd welke middelen je kan inzetten ter promotie van je boek? Lees dan onze blog over boekmarketing.

Meer promotiebudget uitgeven wanneer de omzet vermindert of tegenvalt

Het promotiebudget van je boek hoef je niet in één keer uit te geven. Je kan bijvoorbeeld een deel van het budget pas inzetten op het moment dat de omzet daalt of tegenvalt.

promotiebudget van mijn boek

Hulp bij het bepalen van het promotiebudget voor je boek

Vind je het lastig om zelf te bepalen hoeveel geld je wilt spenderen aan de promotie van je boek? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag op weg tijdens een vrijblijvend adviesgesprek.

Debug
Env: none
Time: 0.1679 seconds.