U overweegt om uw eigen boek zelf uit te geven en wil hier graag meer over weten. Of misschien heeft u al wel besloten het boek zelf uit te geven en maar weet u niet goed waar u moet beginnen. Dan bent u bij Ipskamp Printing aan het juiste adres! Wij kunnen u namelijk alles vertellen over een boek uitgeven in eigen beheer.
Tips voor het zelf uitgeven van uw boek
Het zelf een boek uitgeven is niet in een paar dagen gedaan. Het is een kwestie van plannen en hard werken. Maar het is het allemaal waard! We geven u alvast een aantal tips om u op weg te helpen.
Maak een to do lijst
Zelf een boek uitgeven betekent dat u alles zelf verzorgt; van het schrijven, tot het ontwerpen en het promoten van uw boek. Het is daarom verstandig om een lijstje te maken met alle aspecten waar u aan moet denken. Een voorbeeld:
- Schrijven van het boek
- Redigeren van het boek
- Omslag ontwerpen
- Boekoplage bepalen
- Boek laten drukken
- ISBN aanvragen
- Verkoopprijs bepalen
- Verkooppunten bepalen
- Promotiebudget bepalen
- Boek offline promoten
- Boek online promoten
Zodra u een overzicht hebt van de aspecten die u moet verzorgen, kunt u aan de slag.
Kies de verkooppunten die bij jouw boek passen
Wanneer u een boek schrijft, heeft u een bepaalde doelgroep voor ogen. Zorg er daarom voor dat uw boek te verkrijgen is bij verkooppunten die bij uw doelgroep passen. U biedt een reisgids bijvoorbeeld het best aan bij een kiosk of reisbureau en een schoolboek biedt u aan op scholen. U kunt hiervoor ook andere verkoopkanalen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het online warenhuis bol.com of de regionale boekhandel. Maar ook aan braderieën en evenementen zijn prima verkooppunten. Bepaal voordat u het boek gaat distribueren de verkoopprijs van je boek.
Reserveer van te voren je promotiebudget
Zonder promotie wordt uw boek langzaam en moeilijk bekend. Zorg er daarom voor dat u in de begroting voldoende promotiebudget opneemt. Hiermee promoot u uw boek op de kanalen die het best bij u passen. Het promotiebudget bepalen kan op verschillende manieren. Lees er alles over in onze blog ‘Hoe bepaal je het promotiebudget van je boek’.
Gebruik online én offline kanalen voor het promoten van je boek
Zodra uw boek te koop is bij diverse verkoopkanalen, is het tijd om uw boek te promoten. Dit kunt u zowel offline als online doen. De beide manieren zijn vaak ondersteunend aan elkaar. [Offline kanalen] zijn bijvoorbeeld flyers en boekpresentaties. Daarnaast maakt bijna iedere Nederlander wel gebruik van het internet en hebben veel mensen een profiel op social media. Ook worden zoekmachines als Google veelvuldig gebruikt. Gebruik daarom ook [online kanalen] om uw boek te promoten.
Zelf een boek uitgeven: de voordelen
De een heeft het liefst alle regie zelf in handen, een ander neemt liever een uitgever in de arm voor het uitgeven van zijn of haar boek. Wanneer u ervoor kiest om zelf uw boek uit te geven, geniet u van een aantal voordelen.
- U bepaalt alles zelf
- De opbrengst is 100% voor u
- U bent niet gelimiteerd aan de eisen van de uitgever
Wilt u meer weten over de voordelen van het zelf uitgeven van uw boek? Neem dan contact op met één van onze medewerkers.