U bent ondernemer of kennisexpert over een bepaald onderwerp of vakgebied en denkt er aan om een zakelijk boek te schrijven. Maar waarom worden zakelijke boeken geschreven en hoe gaat dit in zijn werk? En wilt u uw boeken weggeven of verkopen? We vertellen u alles over een zakelijk boek schrijven.
Waarom een zakelijk boek schrijven?
Een zakelijk boek wordt vaak geschreven om kennis te delen met de lezers; inspirerende boeken voor en door ondernemers. Hiermee maakt u een professionele indruk en draagt het bij aan uw naamsbekendheid. Een goedgeschreven zakelijk boek biedt inzicht op een unieke en inspirerende wijze en is zeer aan te raden wanneer u uw kennis en expertise wilt delen.
Een zakelijk boek schrijven: 7 stappen
In zeven stappen heeft u een zakelijk boek geschreven. Wanneer u deze stappen volgt, bent u verzekerd van structuur, gedegen voorwerk en een goede afronding.
- Bepaal het onderwerp van uw zakelijke boek
Kies altijd een onderwerp vanuit uw expertise. Wanneer u vertelt over een thema waar u verstand van heeft, komt het geloofwaardig over bij de lezer en kunt u dieper ingaan op het onderwerp. Wijk echter niet teveel af, om een overvloed aan informatie te voorkomen.
- Bepaal het doel van uw zakelijke boek
Wat wilt u bereiken met uw boek? Wilt u mensen inspireren of kennis bijbrengen? Zorg dat u het doel van uw zakelijke boek van te voren bepaalt, zodat u de schrijfstijl en de inhoud hierop aan kan passen.
- Wees structureel en begin met een hoofdstukindeling
Stel een hoofdstukindeling samen voordat u begint met een zakelijk boek schrijven. Hierin worden alle sub onderwerpen en de volgorde ervan vastgelegd. Dit zorgt direct voor overzicht zodat u gestructureerd te werk kan gaan.
- Doe research
U hebt veel kennis van een bepaald onderwerp, maar zorg ervoor dat uw zakelijke boek geen eenzijdige visie heeft. Doe daarom gedegen research en interview andere professionals of ervaringsdeskundigen om tot een overtuigend zakelijk boek te komen.
- Werk hoofdstukken uit met paragrafen en sub paragrafen
Zodra u de inhoud heeft verzameld, kunt u beginnen met het uitwerken van de hoofdstukken door paragrafen en eventueel sub paragrafen toe te voegen. Zorg ervoor dat uw vergaarde informatie bij de juiste hoofdstukken terecht komt, voor een logische opbouw.
- Laat uw concept nalezen
Laat het concept van uw zakelijke boek nalezen door proeflezers. Dit kunnen experts zijn, maar ook vrienden en familie met interesse in het vakgebied. Op die manier wordt er op een andere wijze naar uw boek gekeken en vallen verbeterbare aspecten op die u zelf niet had ontdekt. Ook het laten redigeren van uw teksten heeft veel voordelen.
- Verwerk de feedback in uw zakelijke boek
Alle feedback die u vergaart van uw proeflezers, dient u te verwerken in uw zakelijke boek. Hierdoor wordt de inhoud geoptimaliseerd en is uw zakelijke boek klaar om gepubliceerd te worden.
Uw zakelijke boek weggeven of verkopen?
Uw heeft de bovenstaande zeven stappen doorlopen; het zakelijke boek is af. Maar wat gaat u ermee doen; weggeven of verkopen?
Uw zakelijke boek weggeven
Veel ondernemers schrijven een whitepaper of zakelijk boek om het gratis weg te geven aan hun (potentiële) klanten. Hiermee laten zij zien dat zij verstand van zaken hebben en hopen zo indirect meer opdrachten te krijgen. Het boek weggeven kan zowel online als offline. Een aantal ideeën voor het weggeven van uw zakelijke boek aan (potentiële) klanten:
Online weggeven | Offline weggeven |
Als cadeau voor het inschrijven van de digitale nieuwsbrief | Meegeven na een kennismakingsgesprek |
Als cadeau voor het achterlaten van contactgegevens | Meegeven tijdens een beurs |
Een periode gratis te downloaden op de website | Meegeven na een seminar, presentatie of workshop |
Uw zakelijke boek verkopen
Wanneer u ervoor kiest uw zakelijk boek te verkopen, dient u vooraf een International Standard Book Number (ISBN) aan te vragen. Dit nummer is uniek en zorgt ervoor dat uw boek te onderscheiden is van alle andere gepubliceerde boeken. Tevens draagt een ISBN bij aan de vindbaarheid van uw boek. Zowel online als in de boekhandel. Naast het papieren boek, kunt u er ook voor kiezen uw zakelijke boek digitaal uit te geven middels een ebook.