Titel bedenken voor uw boek

U zou denken dat een titel bedenken voor  uw boek bedenken de eerste stap is van het schrijven van een boek. Maar dat is niet altijd zo. De ene schrijver heeft de titel voorafgaand aan het schrijven al bedacht, bij de ander komt de titel van een boek tijdens het schrijven in hen op, anderen moeten er na het schrijven van het boek goed voor gaan zitten.

De titel van een boek zijn de eerste woorden die de lezer leest. Dit is dus de eerste kans waarmee u de lezer kan uitnodigen tot het lezen van uw boek. Daarom is een pakkende titel erg belangrijk. Maar hoe bedenkt u zo’n pakkende titel?

De titel is het kennismakingsmoment

Het eerste wat de lezer leest van uw boek, is de titel. Het is het kennismakingsmoment tussen uw boek en de lezer. Net zoals bij alle eerste indrukken, is de indruk die de titel van uw boek wekt, erg belangrijk.

De titel van een boek moet nieuwsgierig makend en uitnodigend zijn om verder te lezen. Die eerste woorden moeten vragen oproepen en het onderbewuste prikkelen om verder te willen lezen. Daarnaast moet een titel ook allesomvattend zijn en de inhoud van uw boek goed beschrijven. Met andere woorden: de verwachting van de lezer na het lezen van de titel, moet stroken met de inhoud van uw boek.

Een pakkende titel bedenken

Een titel bedenken is misschien wel het moeilijkste van het schrijven van een boek. Van die eerste woorden die de lezer leest, hangt erg veel af: de lezer slaat het boek open of legt het weer terug in de schappen. Om u te helpen bij het bedenken van een pakkende titel, is het handig te weten dat er verschillende soorten titels bestaan.

Soorten titels van een boek, volgens Risseeuw

Schrijver Inez Risseeuw is na het schrijven van aantal boeken en brainstormen tot de conclusie gekomen dat er acht categorieën titels bestaan.

  1. Personage titels: de titel bestaat uit de naam van het hoofdpersonage. Voorbeelden:

Anna Karenina, Johan Cruijff, Moby Dick

  1. Situerende titel: de titel benoemt de plaats of de situatie waarin de hoofdpersoon zich bevindt. Voorbeelden:

Lord of the rings, De verbouwing, On the road

  1. Samenvattende titels: de centrale handeling wordt samengevat. Voorbeelden:

Trainspotting, De man die werk vond, Reis om de wereld in 80 dagen

  1. Slotsomtitels: de titel benoemt de moraal van het verhaal. Vaak is er sprake van een bekend spreekwoord of een citaat dat naar een andere context verwijst. Dit kan letterlijk, ironisch of cynisch bedoeld zijn. Voorbeelden:

Een heel leven voor je, Zolang er leven is, Live and let die

  1. Verwijzende titels: de titel verwijst naar, en maakt zo gebruik van, een tekst of gegeven buiten het verhaal. Voorbeelden:

Go tell it on the mountain, Ulysses, Orpheus in de dessa

  1. Kreettitels: de titel is een hippe kreet. Voorbeelden:

Lipstick jungle, Megacool opkikkerboek van Britt en Masja, Sex and the City

  1. Kernbeeldtitels: de titel wordt gevormd door een beeld dat van een centrale symbolische betekenis is voor het verhaal en daarnaast iets van de sfeer van het verhaal overbrengt, vaak door middel van een ding dat eenmalig of vaker in het verhaal opduikt. Voorbeelden:

Turks fruit, De blikken trommel, Ceders in de sneeuw

  1. Tegenstellingentitel: de titel geeft de tegenstellingen weer waar het in het verhaal om draait. Voorbeelden:

Het rood en het zwart, Narcis en Goldmund, Oorlog en vrede

(Bron: I. Risseeuw, 2012)

Volgens Risseeuw zijn titels die in meerdere van de bovenstaande categorieën vallen, pakkende en allesomvattende titels die de lading van de inhoud dekken.

Leg daarom de titel van uw boek naast deze categorieën. Wanneer de titel in minstens drie van de acht past, is de kans groot dat het een goede titel is die past bij uw boek.

7 tips voor een pakkende titel

Van de titel van uw boek hangt veel af. De druk om een pakkende titel te bedenken kan erg hoog zijn. Daarom geven wij u 7 tips voor het bedenken van een pakkende titel.

  1. Schrijf alle creatieve ingevingen voor een titel op die u voor, tijdens en na het schrijven krijgt. Het zou zonde zijn als de perfecte titel van uw boek in u opkomt, maar u het vergeet op te schrijven.
  2. Bedenk meer dan één titel voor uw boek en laat proeflezers stemmen.
  3. Zorg ervoor dat de titel gemakkelijk te onthouden is: gebruik geen moeilijke woorden, moeilijke namen of lange zinnen.
  4. Zorg ervoor dat de titel de juiste verwachting wekt bij de lezer.
  5. De titel moet de lading van het boek dekken.
  6. Zorg ervoor dat de titel niet beschamend is: de lezer moet er zonder gêne mee naar de kassa durven te lopen.
  7. Zorg dat de vormgeving en kleuren van de omslag de titel nog meer laten spreken.

 

Debug
Env: private
Time: 0.3761 seconds.